Dacia Bigster 4x4 2025 teszt: az egyetlen városi terepjáró, amire mindig szükséged lehet
2025.08.20
Ha egy nagy teljesítményű, tágas és összességében jó ár-érték arányú városi terepjárót keresel, ne keress tovább, itt az összkerék-meghajtású Dacia Bigster.
Annak ellenére, hogy ez most a Dacia zászlóshajó modellje,
a Dacia költségcsökkentése továbbra is nyilvánvaló - mégis rendben van a Bigster árkategóriájához képest.
A 4x4-gyel a hatékonyság csökkenését fogod észrevenni, ezért hacsak nem rendszeresen viszed a Bigsteredet nehéz terepre,
maradj a kétkerék-meghajtású modelleknél. Ha azonban egy tágas SUV-ot szeretnél, amely megfelelő terepképességekkel rendelkezik, akkor
a Bigster 4x4-ben nem fogsz csalódni.
A Dacia Bigster a Dacia eddigi legsokoldalúbb autója. Amellett, hogy a Bigster a Dacia legnagyobb SUV-ja, mild-hibrid és full-hibrid motorokkal is elérhető, és
2026-ban várhatóan már a plug-in hibrid változat is megjelenik. Az egyetlen dolog, amit a Bigster nem kínál a Daciától, az a hétüléses kapacitás, ami legalább a Dacia Jogger egyterűben megvan.
Már vezettük a Bigstert kétkerék-meghajtású változataiban (Hybrid 155 és TCe 140), de mivel a Dacia keményen igyekezett a költségvetés-központú márka imázsát egy terepjárós kalandautó-gyártó céggé alakítani, úgy gondoltuk,
itt az ideje, hogy beüljünk a Bigster 4x4 volánja mögé is.
Az összkerékhajtású Bigsterek csak egyetlen motorral, a turbófeltöltős 1,2 literes háromhengeres, 130 és 140 lóerős mild-hibrid változatokban kaphatók. Autónk – ami a teszt alanya - egy Tce 130-as
„Extreme” változat, amely valószínűleg a Bigsterhez legmegfelelőbb felszereltségi szint a Dacia célzott márkaidentitásának szempontjából.
Nem meglepő, hogy a Bigster és a Duster
ugyanazon a CMF platformon alapul. Amikor 2024-ben teszteltük a Dustert ezzel a motorral és összkerékhajtással, lenyűgözött minket a terepjáró képessége, és az a tény, hogy ez nem csökkentette túlságosan az úttartását vagy a használhatóságát.
A Bigster 4x4-ben használt TCe 130 mild-hybrid a Dacia zászlóshajó SUV-jában elérhető legkevésbé erős motor. 130 lóerőt és 230 Nm nyomatékot produkál, és
12 millió forint körüli áron hozzájuthatunk az Autócentrum Szabó Csoport kínálatában. A Bigster 4x4 11,2 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára (a kétkerék-meghajtású TCe 140 és a Hybrid 155 verziók 9,8, illetve 9,7 másodpercet vesznek igénybe).
A Bigster 4x4 azonban valójában
nem érződik annyira lassúnak az úton. Rendben, izgalmas egyenes vonalú tempóval nem jutalmaz bennünket, de mindössze 0,2 másodperccel lassabb a 100 km/órára gyorsulása, mint a kisebb Dacia Duster 4x4-é, köszönhetően a Bigster 1428 kg-os súlyának (mindössze 38 kg-mal több, mint a Duster).
A motor teljesítményleadása is meglehetősen sima. Az az érzésünk támad, hogy a turbófeltöltő sok munkát végez, és a motor egy kicsit hangosabb a vártnál, de elég érzékeny, és nem kell idegeskedni amiatt, hogy a Bigster váltson. A hatfokozatú manuális váltó ismerős, és a Renault Group többi termékéhez hasonlóan a váltást összességében kellemesnek találtuk, bár a kuplungpedál továbbra is szivacsos marad.
A Bigster ezen Extreme 4x4-es változata alapfelszereltségként 18 colos, négyévszakos gumiabroncsokkal ellátott kerekeket kap (szemben a Journey 19 colos felnijeivel), összhangban az Extreme terepjárós fókuszával. Ez jó dolog, mert a Bigster Journey vezetése során autópálya sebességnél tapasztaltunk egy kis nem kívánt gumiabroncs-bőgést, de a kisebb kerekeknél ez nem volt így.
Még mindig volt némi szélzaj a külső tükrök körül, és a Bigster rugózása lebegő érzést kelt a 4x4-es modellben, de kivételesen jól megbirkózott az esetleges sávelhagyással.
Ha a hatékonyság rovására megy a terepjáró képesség, akkor a Bigster 4x4 megoldást kínál. A számok lenyűgözőek – a 24 fokos megközelítési szög és a 29 fokos elhagyási szög (a maximális szög, amellyel emelkedőn felfelé és lefelé haladhatunk anélkül, hogy a karosszéria megsérülne), valamint a 23,2 fokos rámpaszög a legjobb, amit egy Land Rover Defender és egy Mercedes G-osztály műszaki leírásában találhatunk.
A Bigster hasmagassága is lenyűgöző: 219 mm, nagyrészt azért, mert nincs benne hagyományos osztómű az alatta megbúvó négykerék-meghajtású rendszerhez.
Terepjáró gumiabroncsokkal a Bigster 4x4 minden elvárható tapadást és terepképességet biztosított számunkra egy meglehetősen elhagyatott mezőgazdasági úton. Az volt az érzésünk, hogy a Bigster könnyű súlya nagyban segített ezen a téren, lehetővé téve számára, hogy átlendüljön a kátyúkon és a mélyedéseken, amelyek a nehezebb és drágább SUV-ok elbotlását okoznák.
Bár nem kizárólag az Extreme vagy a 4x4 modellre jellemző,
a Dacia által a lökhárítók és a kerékívek karosszériaburkolatához használt újrahasznosított anyag (ún. „Starkle”) is jó ötlet. Nagyobb sérülések nélkül képes elviselni a sövény okozta karcolásokat vagy horzsolásokat, ráadásul
olcsó és könnyen cserélhető.
A Bigster 4x4 lehet, hogy az egyik legolcsóbb C-szegmensű SUV, de különböző vezetési módokkal rendelkezik. Van egy „Auto” mód, amely automatikusan elosztja a nyomatékot a két tengely között, a sebességtől és a tapadási szinttől függően. Emellett elérhető a magától értetődő „Hó”, „Sár és homok”, „Eco” és „Terep” beállítások is.
Az Extreme modellhez alapfelszereltség a lejtmenet-vezérlő, amely akár 30 km/h sebességig működik, minden fokozatban, beleértve a hátramenetet is. Az infotainment képernyőn egy terepjáró kijelző is található, amely hasznos információkat jelenít meg, például a tengerszint feletti magasságot, az autó lejtését vagy dőlését, valamint a kalandorok számára nélkülözhetetlen kütyüt, az iránytűt.
A felszereltség összességében nagyon jó a Bigster 4x4 Extreme-ben – bár ez a második legdrágább Bigster, amit az Extreme és a Journey felszereltségi szintek után megvásárolhatunk a Hybrid 155 motorral. A középkategóriás Journey 4x4-es változata nem elérhető, így az Expression 4x4-hez képest az Extreme fűthető kormánykerékkel, panoráma napfénytetővel, sötétített ablakokkal, kéttónusú blokktetővel, vezeték nélküli telefontöltővel, 10 hüvelykes vezetőoldali kijelzővel, fűthető első ülésekkel, integrált navigációval a 10,1 hüvelykes központi érintőképernyőn, továbbfejlesztett hangrendszerrel, tetőcsomagtartókkal és 18 hüvelykes kerekekkel rendelkezik (a 17 hüvelykesek helyett). Alig több, mint 850 ezer Ft pluszért mindez jó befektetésnek tűnhet.
Ami nem tűnik túl jó ár-érték arányúnak, azok a YouClip extrák. Ez a kilenc műanyag rögzítési pont egyenként is hozzáadható a belső térhez, ára 5-20 ezer Ft között mozog; extra tárolóhelyet kínálnak okostelefon-tartóknak, pohártartóknak vagy akár egy kivehető lámpának is. Mindegyik elég gyenge volt számunkra, és a műszerfalra helyezett okostelefon-tartó gyakran zörgött is.
A Bigsterben rengeteg hely van, ahogy az a méretéből várható volt, és a csomagtartó is jó nagy. A 4x4-es modellben a hátsó ülések mozgatásával 629 literes, ami 17 literrel több, mint a full hibrid modelleké, de az összkerékhajtású rendszer miatt 48 literrel kevesebb a kétkerék-meghajtású mild-hybrid modellhez képest.
Akciós ajánlatok! Több, mint 1000 ajánlat egy helyen:
Forrás: Auto Express, Autócentrum Szabó Csoport